Laboratorium Geomatyki
Wydział Leśny
Uniwersytet Rolniczy
im. Hugona Kołłątaja w Krakowie

al. 29 Listopada 46, 31-425 Kraków
tel. 12 6625076 / 12 6625082

Wyjazd szkoleniowo-integracyjny Sekcji Geomatyki KNL - Polica

Dwudniowy wyjazd członków KNL Sekcji Geomatyki zorganizowany w Beskidzie Żywieckim.

Kierownik: dr inż. Piotr Wężyk
Uczestnicy: dr inż Piotr Wężyk, dr inż. Marta Szostak, mgr inż Piotr Tompalski, Członkowie Sekcji Geomatyki Koła Naukowego Leśników
Obóz odbył się w 2008 roku.

Opis obozu

W dniach 13-14 grudnia br. odbyła się górska wycieczka w pasmo Polic w Beskidzie Żywieckim, organizowana przez Sekcję Geomatyki Koła Naukowego Leśników przy Wydziale Leśnym Uniwersytetu Rolniczego. W wycieczce wzięło udział łącznie 15 osób (Opiekun dydaktyczny, studenci, absolwent oraz osoby zaprzyjaznione).

W sobotę 2 niezależne grupy wyruszyły w kierunku Hali Krupowej. Piewsza większa grupa wyruszyła w kierunku celu pociągiem, a po dotarciu o godzinie 10.00 do stacji Kojszówka dalej szlakiami pieszymi w kierunku celu. Już na początku trasy uczestnicy wycieczki mieli okazję sprawdzić przydatność GPSów. Z uwagi miejscami na mgłę,a miejscami na słabe oznakowanie szlaku w terenie nawigując się na wpisaną trasę udało nam się szczęśliwie dotrzeć do trasy, której oznakowanie było już prawidłowe.

W pierwszej kolejności dążyliśmy niebieskim szlakiem, trawersując szczyt Burdelowej Góry, a następnie, po dojściu do głównego czerwonego szlaku beskidzkiego kontynuowaliśmy nim naszą wędrówkę w kierunku zachodnim. Na szczęście rozpogodziło się, dzięki czemu mogliśmy podziwiać piękne panoramy Beskidu Makowskiego na północ i Tatr na południe.

Wędrując, części miejsc wykonywaliśmy pomiar punktowy GPSami, by pózniej móc łatwiej wędrować przez te tereny. Do schroniska dotarliśmy w wyśmienitych nastrojach jeszcze przed godziną 15tą.

Grupa druga samochodem dotarła do miejscowości Sidzina, a stamtąd czarnym szlakiem, zdecydowanie krótszą trasą wspinała się na Halę Krupową. Szczyt osiągnęli około godziny 16tej. Z uwagi na zapadający zmrok zajęcia dydaktyczne zostały odłożone do dnia następnego.

Rozpoczął się wieczór, któremu towarzyszyło gorące ognisko, śpiewy z gitarą, a także pokaz slajdów z Turcji i Maroka, który organizowany był przez osoby zaprzyjaznione ze schroniskiem.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od powitania wschodu słońca, a po śniadaniu odbył się blok dydaktyczny. Uczestnicy wycieczki mieli okazję zapoznać się dokładniej z funkcjonowaniem technologii GPS, ponadto uznaniem cieszyła się interpretacja ortofotomap w terenie. Wreszcie to co możemy oglądać z lotu ptaka mogliśmy porównać z tym co sami widzimy z ziemi. Dodatkowym etapem były próby interpretacji panoramy w oparciu o mapę. Wydawać by się mogło, że zadanie dziecinnie proste, ale jednak przysporzyło całkiem sporych trudności, nawet na etapie odnajdowania pasm górskich, nie wspominając o kolejnych szczytach.

Wspólnie razem wędrowaliśmy na szczyt Policy skąd rozpościerał się piękny widok na Babią Górę oraz Gorce, Beskid Wyspowy, Koltinę Orawsko-Nowotarską. Wspólnie śledziliśmy naszą trasę na GPS-ach, porównywaliśmy sytuację terenową z tym, co możemy oglądać na mapie. Dało się słyszeć głosy, że tego typu nauka fotointerpretacji, geografii, geomatyki w praktyce, jest czymś o wiele bardziej wartościowym niż nawet długotrwałe studiowanie zdjęć w warunkach kameralnych.

Po wspólnych zdjęciach na szczycie musieliśmy się rozdzielić. Część z nas wróciła tą samą trasą do schroniska, a pózniej wędrowała już w dół do auta, druga zaś wpierw dalej czerwonym szlakiem w kierunku Cyla Hali śmietanowej, pózniej szlakiem żółtym, niebieskim i zielonym. W pewnym momencie GPS znów okazał się przydatnym, gdyż szlak nie był zbytnio przetarty, a oznakowanie szlaku wymagałoby poprawy. Jednak szczęśliwie udało się zejść na dół i trafić do Zawoi. Stamtąd o 14.30 w zdrowiu i radości busem rozpoczęliśmy powrót do Krakowa.

W tym miejscu chcielibyśmy podziękować Fundacji Anny Pasek za możliwość wypożyczenia 2 odbiorników GPS, które wyraznie wzbogaciły wycieczkę i pozwoliły lepiej zrealizować zaplanowane cele. Wiele osób mogło dzięki temu lepiej zapoznać się z tą technologią i zrozumieć wartość tego typu techniki w turystyce kwalifikowanej, w tym przypadku górskiej. Pozyskane dane pozwolą lepiej odtworzyć przebieg szlaku na numerycznym modelu terenu, który posiadamy, a przez to mieć pełniejszą pamiątkę powyjazdową oraz opis szlaku dla osób które będą chciały kiedyś nim za nami podążyć.